Bekämpning av fusk och sviktande arbetsmoral behövs kanske, men huvudproblemet är, enligt ALI, att arbetet med att förebygga sjukfrånvaro kollapsade efter 1993. Arbetsanpassningsverksamheten i större företag, kommuner och landsting lades då ner. Den hade varit till för att lösa problem med sviktande arbetsförmåga hos anställda, ofta äldre, handikappade eller sjuka, vars sysselsättningsmöjligheter minskade.
För att bromsa utslagningen och de ökade kostnaderna för arbetslöshet eller förtida pensionering hade lagen om anställningsskydd (LAS) stiftats Däri förbjuds arbetsgivarna att säga upp äldre och sjuka. De har också plikt att genom arbetstränings-, anpassnings- och omplaceringsåtgärder pröva hur stor arbetsförmåga som förlorats och hur uppsägning kan undvikas. Anpassningsgrupper blev samrådsorgan mellan arbetsgivare, anställda och arbetsförmedling. Uppsägning kunde inte ske under sjukskrivning, men om arbetsförmåga permanent gått förlorad skulle försäkringskassan bereda förtidspension på hel- eller deltid.
Ett kontrakt mellan arbetsgivarna och staten etablerades byggt på att:
- individen skulle ges möjlighet att stanna kvar i arbetsgemenskapen och arbeta efter sin förmåga,
- arbetsgivarens produktion inte skulle äventyras eftersom den del av arbetsförmågan som gått förlorad skulle betalas av sjukförsäkringssystemet,
- samhällets kostnader skulle minska då arbetsgivaren betalade lön för den anställdes restarbetsförmåga.
Den offentliga sektorns anpassningsgrupper bestod av ledande kommunpolitiker, företrädare för facket, arbetsförmedlingen och försäkringskassan samt medicinsk rehabiliteringsexpertis. Personalavdelningarna svarade för beredning och verkställighet och fick makt och medel att lösa även svåra anpassnings-, rehabiliterings- och omplaceringsproblem. Förtur gavs om ett rehabiliteringsärende matchade arbetskraven i en vakant tjänst.
Från 1993 raserades anpassningsarbetet. Arbetsmarknadsmyndigheterna avsade sig då alla problem bland redan anställda och lämnade anpassningsgrupperna. Lönebidragen mot arbetslöshet drogs in. Arbetsgivarna hänvisades till konsulter för att pröva de anställdas arbetsförmåga. Kommunernas ekonomi försämrades med minskning av lättare arbeten. Resurserna för anpassning och omplacering drogs in. Riksdagen införde restriktioner i rätten till förtidspension och sjukpenning och inskränkte försäkringskassans rätt att bevilja sjukersättning. Man krävde ett medicinskt underlag, som bevisade ett klart samband mellan en sjukdom och en minskad arbetsförmåga. Staten gav upp sitt ansvar för kontraktet med arbetsgivarna och överlät uppföljningen av sjukfrånvaron till enhetscheferna utan ekonomisk kompensation. Konsekvenserna blev resursbrist och en ökad arbetsbörda för kvarvarande medarbetare med risk för utmattning.
De ökade sjuktalen är sålunda inte bara hälsoproblem eller en ”sjukskrivningsepidemi”. Det rör sig om en serie strukturella åtgärder som verkställts av regering och riksdag.
Staten vill nu lösa problemet genom arbetsträning i samverkan med arbetsgivare. Tron att långtidssjukskrivna har arbetsförmåga kvar för andra arbetsuppgifter är dock bara delvis sant. Knappt 30 procent har kunnat återgå i arbete eller utbildning och en tredjedel av dem har återgått till sitt tidigare arbete.
Vad händer med de övriga hundratusentals sjuklediga? Det är svårt att förstå att de har förlorat hela sin arbetsförmåga för gott. Staten kan nog heller inte bara skylla ifrån sig på läkares släpphänthet eller de sjukskrivnas fusk! Återetablerad arbetsanpassning är nog nyckelord!
Bo Arnesjö (m), Ronneby
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar