13 december 2008

Remisshanteringen i Landstinget Blekinge

Till Fullmäktige, Landstinget Blekinge

Motion: Remisshanteringen i Landstinget Blekinge

Socialstyrelsen (SoS) har kartlagt huruvida den nya remisshanteringsföreskriftens (SOSFS 2004:11) krav på vårdgivare och verksamhetschefer i landstingen är uppfyllda och hur remisshanteringen fungerar i praktiken. Stora brister påvisades i samtliga landsting.

 På vårdgivarnivån fanns betydande brister vad gäller att skapa övergripande direktiv och regler för remisshanteringen på verksamhetsnivån.

 På verksamhetsnivån var den största bristen dålig bevakningen av svaren på sända remisser. Det är där SoS har identifierat de största patientsäkerhetsriskerna, exempelvis försenade eller försvunna patologiska provsvar från olika servicediscipliner.

 Flera landsting har inkompatibla datasystem som omöjliggör digital kommunikation. Det försvårar och fördröjer remiss- och svarshanteringen.

SoS hävdar att vårdgivarna snarast bör se till att avvikelsehanteringssystemet fungerar så att risker med remisshanteringen uppmärksammas och dokumenteras.

Socialstyrelsen ställer följande krav på vårdgivarna

Av SoS föreskrifter (SOSFS 2005:12) om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården framgår bland annat följande:

”Vårdgivaren ska fastställa övergripande mål för det systematiska kvalitetsarbetet, kontinuerligt följa upp och utvärdera målen samt ge direktiv och säkerställa att ledningssystemet inom ansvarsområdet är så utformat att vårdprocesserna fungerar verksamhetsöverskridande.

Ledningssystemet ska bland annat säkerställa att det finns rutiner för att klargöra ansvaret för samarbetet kring och planeringen av vården av enskilda patienter till exempel när det gäller överfö-ring av information om enskilda patienter, samverkan i vårdprocesserna och avvikelsehantering. Dessutom ska det finnas rutiner för egenkontroll, uppföljning och erfarenhetsåterföring.

Socialstyrelsen anser att remisshantering är ett riskområde avseende patienternas säkerhet, vilket särskilt bör beaktas av vårdgivaren vid arbetet med att upprätta ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet.”


Enligt SoS föreskrifter (SOSFS 2004:11) om ansvar för remisser för patienter inom hälso- och sjukvården, tandvården m.m. framgår bland annat att vårdgivaren ska ge skriftliga direktiv och säkerställa att det finns rutiner för hur remisser ska utformas och hanteras.

Mot bakgrund av de brister som uppdagades vid SoS verksamhetstillsyn och med stöd av ovanstående föreskrifter har SoS efterlyst snara åtgärder och svar på följande:

 Hur och av vem vårdgivaransvaret utövas och hur personalen har informerats om detta.
 Vårdgivarens definition av begreppet remiss.
 Vårdgivarens direktiv avseende remisshantering.
 Hur samverkan ska ske avseende rutinerna för remisshantering.
 Ansvarsfördelning och samverkan vid långa väntetider hos remissmottagande enhet.
 Hur vårdgivaren förvissar sig om att remisserna kan spåras och bevakas i alla led (inklusive de remisser som skickas utomläns).
 Hur vårdgivaren förvissar sig om att personalen får tillräcklig kunskap om rutinerna för remisshantering och de stödsystem som finns för denna hantering.
 Hur vårdgivaren säkerställer att det finns rutiner för att via avvikelsehanteringen fånga upp risker med landstingets remisshantering.
 Hur vårdgivaren ska följa upp att varje verksamhetschef fastställer skriftliga rutiner i enlighet med direktivet och att de tillämpas.

Flera landsting har redovisat vilka åtgärder de har vidtagit med anledning av SoS’s påpekanden. Av redovisningarna framgår att de har planerat och påbörjat arbetet med att säkra remisshanteringen.

Socialstyrelsen ställer följande krav på verksamheterna

Enligt Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2004:11) om ansvar för remisser för patienter inom hälso- och sjukvården, tandvården m.m. framgår att verksamhetschefen ska fastställa:

 vem eller vilka som får utfärda remisser inom verksamhetsområdet
 rutiner för hanteringen av utgående remisser och inkommande remissvar
 rutiner för hanteringen av inkommande remisser och utgående remissvar.

Verksamhetscheferna fick efter SoS’s tillsyn ett tillsynsmeddelande där SoS noterat de förbättringsåt-gärder avseende remisshanteringen som respektive verksamhet förutsätts vidta.

_____________________

Mot bakgrund av det ovanstående hemställes att Fullmäktige, Landstinget Blekinge måtte beslu-ta

att ge Landstingets kansli i uppdrag att snarast kartlägga huruvida remiss- och svarshanteringen i Landstinget Blekinge till fullo tillfredsställer Socialstyrelsens krav

samt

om så icke är fallet snarast åtgärda dessa brister i avsikt att förbättra patientsäkerheten.


Bo Arnesjö (m)
Ledamot av Fullmäktige, Landstinget Blekinge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar