25 juli 2009

”LEAN” SJUKVÅRD – ett alternativ för Landstinget Blekinge?

”Lean” definieras som eliminaton av faktorer som inte skapar värde för avnämarna i en verksamhet - bättre effekt för kunden/patienten med smartare arbete.

Efter kriget anslöt sig den japanska industrin till Fords system för masstillverkning av bilar. T. Ohno skapade då Toyotas Produktionssystem (TPS), som är nära synonymt med Lean-filosofien.

En Lean-verksamhet karaktäriseras av att:
  • alla beslut ska vara långsiktiga även om de tas på bekostnad av kortsiktiga finansiella mål
  • alla processer och flöden i verksamheten ska möjliggöra enkel analys och lösning av problem,
  • anpassa verksamhetens kapacitet för att undvika överproduktion och jämna ut all arbetsbelastning,
  • skapa en kultur där icke optimala processer stoppas och ändras,
  • standardisera allt arbete för att möjliggöra förbättringar med medarbetarnas medverkan,
  • använda öppen styrning så att inga problem döljs,
  • använda beprövad teknik som passar både medarbetare och processer,
  • ledningen känner verksamheten i detalj, lever enligt dess filosofi och lär andra att göra det,
  • enskilda medarbetare och arbetslag tar till sig verksamhetens filosofi,
  • respektera partners och leverantörer genom att hjälpa dem att bli bättre,
  • fatta alla beslut långsamt och i samförstånd med alla medarbetarna,
  • överväga alla alternativ och därefter snabbt genomföra valda beslut,
  • bli en lärande organisation genom att ständigt reflektera och förbättra.
Alla aktiviteter i en ”lean”-verksamhet ska sålunda rankas utifrån om de leder till bättre slutresultat. Aktiviteter som inte förbättrar resultatet - kallade slöseri - ska systematiskt elimineras.

”Lean” går inte uteslutande ut på att reducera slöseri och innebär därför inte alltid neddragningar. Istället är det fråga om bästa möjliga arbets- och resursanpassning i en verksamhet - inte att den ska vara överdrivet nedbantad och slimmad. Avnämarna ska alltid stå i fokus.

En andra princip är att eliminera onödigt arbete och att fokusera medarbetarnas säkerhet och ansvar. Därmed ökar motivationen och tillfredsställelsen.

I hälso- och sjukvården innebär Lean-filosofin ett nytt tänkesätt. Allt omarbetas - från synen på patienter och medarbetare till sjukvårdledningens dagliga arbete.

I den aktuella vården tvingas ofta patienter lägga mer tid på väntan och förflyttning än på den faktiska vården. Inom Lean Sjukvård ska patienterna istället ”flöda” genom vårdens processer och allt som inte skapar värde för dem ska undvikas.

Slutmålet är bättre kvalitet och säkerhet i vården, minskade förseningar, kortade vårdtider samt bättre arbetsmiljö och medinflytande för de anställda - det vill säga bättre kvalitet utan extra resurser.

Idén att involvera både patienter och personal i vårdens utveckling passar de flesta sjukvårdsorganisationer. En risk är dock att man i detalj fokuserar bättrade processer och därför glömmer bort vad som behövs för att både processerna och utförarna ska blir bättre.

En sekundär effekt är att ekonomin förbättras genom rationaliseringar ända ner till gräsrotsnivån.

Universitetssjukhuset i Lund är bland de första sjukhusen i Sverige som inför lean-arbetssättet som ledstjärna för verksamheten. Erfarenheterna är goda.

Landstinget Blekinge är i en prekär situation. Etablering av Lean-filosofin borde därför snarast tas upp till seriöst övervägande.

Bo Arnesjö (M), vice ordförande i Hälso- och Sjukvårdsdelegationen
Gustav Nilsson (M), landstingsråd
Pål Wetterling (M), ersättare i fullmäktigeLandstinget Blekinge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar