08 mars 2005

Störst trafikrisker för äldre

Under år 2004 omkom inte ett enda barn som fotgängare på det kommunala väg- och gatunätet. Kommunernas arbete att skydda barnen i trafiken har varit framgångsrikt, bland annat genom säkra skolvägar.

Äldre drabbas däremot. Av 28 omkomna fotgängare var 20 över 65 år. Ett skäl är att äldre ser och hör sämre.

Siffrorna över antalet omkomna cyklister är likartade. Av 16 omkomna cyklister var 10 över 65 år.

De stora riskgrupperna i tätortstrafiken är sålunda äldre fotgängare och cyklister. Kommunernas trafiksäkerhetsarbete måste inriktas på att skydda dem. Viktigt är en gatumiljö, som är tryggare för oskyddade trafikanter, och åtgärder mot äldres utsatthet i trafiken (inklusive användning av cykelhjälm).

Singelolyckor med bil i tätorter är vanliga och ökar. Av totalt 35 dödade bilförare och bilpassagerare omkom 22 i singelolyckor.

Landstingen och Kommunerna kan inte allena minska frekvensen av dessa olyckor, säger Sveriges Kommuner och Landsting. Det krävs både fysiska åtgärder och preventivt arbete på den lokala nivån i intimt samarbete med trafiksäkerhetsmyndigheter, pensionärsorganisationer och polisen. Totalt sett ökade antalet omkomna från 86 till 100 på det kommunernas väg- och gatunät. Den långsiktiga trenden är att antalet omkomna i tätortstrafiken minskar, fast alltför långsamt för äldre.

Här krävs väl en betydande aktivering, även i Blekinge?

Bo Arnesjö (m), Ronneby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar